07 أبريل 2009

أمل .. فى بكره


























كتير منا بيكون عنده مشاكل وبتضيق عليه الدنيا .. وبيتمنى الموت
دايما بنعتقد بالخطأ ان الموت راحه ..هل هو راحه فعلا ؟؟
يا ترى اللى خلى الموت راحه عمل ايه لاخرته ؟استعد لها و الا لا ؟
اغلبنا ليه عايش حياته فى عذاب .. و كمان مش بيفكر انه يتقى عذاب الاخرة ؟؟
ليه بنعترض على اللى ربنا كتبه علينا .. فلا نطول دنيا و لا نطول اخرة !!!
ربنا بيبتلينا فى الدنيا بحاجات للاختبار
يبتلينا بناس .. امراض .. ظروف صعبة
و ربنا مفرج الكروب ..بيفرج الكروب .. و يطمن القلوب .. لما نرضى
ليه ميكونش عندنا ايمان بربنا أكبر .. و بفضله و نعمته و رحمته
ليه منعيشى الحياه ببساطة .. و أمل وحلم فى بكره يكون أحلى ؟

4 التعليقات:

ماجد يقول...

ربنا يفرج همك الناس انهارده عايشه يومها وبس بيفكرو انهارده هيعملو ايه انما بكره منسى كل تفكيرهم فى اشياء معينه وليس لها اى معنى اشكرك على مدونتك بجد حلوه ونتمنى المزيد



تحياتى

غير معرف يقول...

بجد احساس عالي اوي تحسي انك كنتي فعلا عايشة الاحساس بجد

ماجد يقول...

أنت جزيرتي


كنت أحلُم دائما،.

تمتدُّ لي منكَ عليّ،.

موجةٌ بحريّةٌ،.

أو موجة بريّةٌ، أوموجة سرّيةٌ،.

تغمر كلَّ أدغالي، وغاباتي، وأوصالي،.

وكلَّ سواحلي العطشى لموجكْ،.

وتغسلني بمائكَ كيْ،.

تُشكّلَني أمامكَ من جديدْ.

ولا أريدْ،.

غيرَ هذا الحُلم منكْ ....!

****

خذني إليكَ لأرتعشْ،.

مثل اليمامةٍ في يديكْ،.

أنفضُ الأحزان عني،.

وأغنّي،.

عند حدّ الكوْن لكْ،.

يا ملاكي إنني: منكَ تعمّدتُ بزهركَ وطيوركْ.

وتوضّأتُ بعطرٍ من عبيركْ.

خُذني إليكْ.

أينما كنتَ،.

كيفما أنتَ،.

كما انتَ تريدْ...

أنا لاأريدْ،.

غير

هذا المدِّ منكْ..

من جراركَ من ينابيعِكْ.

ليغمرَ كلَّ عمري،.

ويكون لي نبضي ومَهري ....!

****

خذني إليكْ.

وردةً، أونجمةً،اوسروةً،أوغيمةً،.

أوخاتَماً من ماسْ...

طالعٌ من منجمكْ.

يُضيءُ فوق خيمتكْ.

ويقرعُ الأجراسْ...

****

يا سيدتى،.

أنا إنما، أسمعُ منكَ ما تقولى،.

كي أصحو ولا أنامْ.

كي يُفلّيني الحمامْ.

من فوق بُرجكَ،.

بين وردكْ ..

لأقول لكْ: أنتى الذي،.

تحمي حدودي ووجودي بسيوفكَ،.

مع خيولكْ..

لأظلّ دوما جانبكْ.

مثل سوسنةٍ وحيدة.

ليس يُشغلها سوى ان تكتملْ.

بين حقولكْ....

****

وأذكرُ قلتَ لي: أنتِ بعد اليومِ لي..

سيدتي وأميرتي..

وأذكرُ قلتُ لكْ: أنتَى منذ الآن لي،.

أنتَ مائي،وهوائي وسمائي،.وسيدتى،.
وجزيرتي

Maha Shahen يقول...

بوست فعلا رائع لأنه خلانى افكر تفكير تانى
لأن بجد الانسان لما بيتخنق بيفكر افكار غريبه ويقول انه لو مات مش هيكون عنده مشاكل لكنه بينسى هل هو مستعد للموت ولا لا
بشكرك جدا لمشاركتنا فكره بجد مفيده لاصحاب القلوب وانا مكتبتهاش غلط لا انا قصداها اصل العقل مش دايما بيكون بخير لكن القلب يظل بفضل من ربنا على طول بخير
تحياتى ليكى